9 april 2009

Ägg

Till varje påsk brukar vi marmorera ägg, det är enkelt och de blir så naturligt vackra. Ju hårdare man spänner åt löken runt ägget, desto vackrare mönster.
De tjusiga äggkopparna har jag fyndat på loppis.

Jag brukar blanda skal från röd lök och från den vanliga gula löken.


Äggen kokas i vanlig tid tillsammans med lökskalen.



Det är lättast att spänna fast skalen med gummiband, jag hade inga hemma och använde vanligt bommullsband. Nackdelen med vanliga snören är att skalen har lite svårare att sitta kvar. Vill man bara ha äggen lite fägade går det bra att koka äggen tillsammans med lökskalen löst liggande i vattnet.
Mumsiga och framförallt väldigt vackra!
Kram Maria

11 kommentarer:

  1. Så vackert det blir :) Jag har aldrig prövat och färga äggen med lökskal.

    GLAD PÅSK!!!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej! Har aldrig provat att marmorera ägg, vad fint det blir! Söta äggkoppar du hittat på loppis oxå!

    Glad påsk:)

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  3. Så fina äggen blev! Det där är ett påskpyssel jag gillar.

    Glad påsk!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för tipset, jag har aldrig provat att marmorera ägg på detta sätt. Det ska jag göra denna påsk de blev ju jätte fina.
    Ha en skön Påskhelg!
    Kram Lotta.

    SvaraRadera
  5. hihi vi såg just det tipset på fillifix på bompa å skulle prova det imorgon ha en underbar påskhelg kram jessica

    SvaraRadera
  6. Oj vad snygga, det känns ju jättemysigt med så fina och välarbetade ägg. Kul tips!

    Glad Påsk!
    kram l-l

    SvaraRadera
  7. Hej! Fina ägg och äggkoppar. Bra att du visar och talar om hur man gör för det vill jag prova. GLAD PÅSK /Kram Åsa

    SvaraRadera
  8. Men oj vad fint!:-) Det där måste jag prova, är usel på pynt,hihi, tack för tipset!Kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Å va fina det blev! Va mysigt att pyssla lite. Jag har aldrig provat att göra det, inte ens som barn. Men nu ska jag prova det till nästa år :)

    Ha en riktigt skön lördag i solen!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  10. Glad Påsk!!!
    Kul med marmorerade ägg.
    Jag har tidigare arbetat på förskola i många år och då blev det ju en hel del påskpyssel.
    Nu får jag pyssla för mig själv...inte lika kul.
    Kramar/Carina

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Vilken jättefin, inspirerande blogg du har! Och vilket vackert hus!
    Jag hittade hit av en slump, vad glad man blir då!!! Lägger upp dig i min blogglista, så tappar jag inte bort dig :)
    Kram Anna

    SvaraRadera