18 mars 2011

Makeover

 Jag provar mig fram till en ny kostym för vårt vardagsrum.
Vår soffa från Ikea hänger fortfarande med.
Den svarta köksmattan, som är väligt underdimensionerad, får ligga som ett smakprov inför införskaffandet av en ny svart matta.
Det underbart charmiga runda rökbordet, har jag fått låna av kära grannar. Jag söker efter ett litet runt bord i mörkt trä och har fått låna detta underbara bord för att se hur det ter sig.
Ett mycket bra tips då man vill ändra om hemma är att flytta runt sina befintliga saker och ge dem nya platser och utrymmen. Man får en nystart och får upp ögonen för sina gamla trotjänare.
Guldspegeln på väggen är min allra största trotjänare och är nog det enda jag har mig med från mina allra första lilla lägenhet. Efter alla dessa år tycker jag lika mycket om den och vid alla flyttar genom åren är det nog den jag har placerat in först på hedersplatsen. I övrigt är jag ingen person som är så väldigt förtjust i guld, men denna, den är speciell!

 Ranunkler, så fina och stiliga i ensam majestät!
Här tillsammans med favoriter från Ittala.
I bakgrunden skymtar kudde från HM Home.

 Gitarren hänger redo.
Tidningarna står på parad i zinkback från House doctor, finns i min lilla butik.
Ljusstaken kommer från Zack


Vårt golv har fått sig en rejäl makeover med många lager vit färg.
Originalgolvet var ett gammalt och slitet brädgolv, som lades dit som underlag till dåtidens hitechgolv- linoleummattan. Min första tanke, då vi tog över vårt hus, var att så mycket som möjligt skulle förbli original och efter konstens alla regler. Men nu har jag tröttnat på att skura och det är inte så kul att få "spetor"/stickor i fötterna!

Kram Maria

9 kommentarer:

  1. Vad fint ni har det hemma hos er, Maria!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilket underbart klassigt "pampigt" rum med guldspegeln och allt. Mycket fiiint!!

    Kram
    Anna i Lund

    SvaraRadera
  3. Vilket snyggt rum ni har :)
    Ha en härlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ååå, jag är också sugen på att måla vårt "gula" golv... men det kan jag nog glömma... Ni är inte intresserade av en djupröd rund matta? :) kram

    SvaraRadera
  5. Hejsan, vilken fin blogg du har! ha en fin helg, irene

    SvaraRadera
  6. Fint ni har det. Underbar guldspegel, jag förstår att den har hängt med, den förgyller verkligen rummet.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Hej Maria!

    Tjusigt det blev :)

    Jag älskar Ranunkler...men kan inte hitta dom någonstans här i Kristianstad, har du tips?

    SvaraRadera
  8. Hej! Va fint det blev! Vilken känsla du har! Gillar verkligen guldspegeln. Något liknande är jag på jakt efter till min första ( snart egna!!) :-)
    Mvh malin

    SvaraRadera
  9. Jag har ett litet runt bord i garaget som du kan få. Är ju inte lika fint som det på bilden men du kanske vill ha det någon annan stans. Är från svärmors gömmor :)Kram Martina Östergren

    SvaraRadera