24 april 2012

Att gräva i det förgångna...


Är inget som jag gillar att göra, det som har varit ska få vara så, förutom när det kommer till min kära trädgård.

Vi har gjort en hel del justeringar i denna törnrosaträdgård under våra år i Lilla Villa Vita.

Till en början fanns endast en lite plätt av gräsmatta, resten hade rosorna ockuperat.
Det var verkligen lite av en djungel, rätt så mysigt, med stigar och "smårum", men inte så praktiskt.
En av rosorna var faktiskt högre än det stora äppelträdet.

Jag har försökt att vårda allt detta, klippa ner och flytta plantor än hit och än dit.

Nu har vi välsignats med helt fantastisk jord och det mesta växer så att det knakar.

Under dessa tre år är det nog endast en ros som har gått hädan, resten har fått nya hem.

När nu grävaren ska komma vill jag flytta allt, från minsta snödroppelök till rosor, tulpaner och akleja.

Jag har några rosor kvar och nu börjar fantasin ta slut.
Det är gamla rossorter med rötter som suttit i herrans massa år och det är inget man drar upp i ett nafs.

Det verkar bli en fin dag idag, så jag får ta tag i sista operation rosräddning.

I eftermiddag ska jag besöka Kristianstad montessoriförskola.
Sonen har vernissage på allt de har jobbat med, fossiler, trilobiter och all världens dinosauriernamn, som sonen kan uttala bättre än modern sin... 


Kram på er!

Maria



4 kommentarer:

  1. Åhh så mysigt att få vara ute i trädgården och gräva lite..lääängtar!!!
    Det har inte varit så varmt här än så jag har inte vågat börja, men till helgen såg det ut som värmen var på intågande..:)

    Ha en fin dag
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  2. Oj vilket jobb du gör !! Rosor är speciella tycker jag...klokt av dej att bevara dom !

    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Att ta sig ann rosor är ingen lätt uppgift. TAGGAR!!! Uj uj, det är inget vidare. Men ni kommer nog att få det hur fint som helst när det är klart.
    Ha det gott
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  4. Mycket jobb, men även skönt att använda kroppen i stället för knoppen :))
    Själv har jag planterat lite växter som jag fick med mig från mina föräldrars trädgård. Det är riktigt härligt att äntligen få jobba i trädgården!

    Kram Ester

    SvaraRadera