6 mars 2016

Åhus trailrun - en ny upplevelse!



I går var jag lite extra modig.
Jag försöker utmana mig själv till att testa saker som jag tycker är lite småläskiga.
Och skogslöpning har jag enormt stor respekt för, då det är väldigt tufft.

Så jag tog mig i kragen och anmälde mig till mitt livs första trailrun.


Ett lopp som består av att springa rakt ut i skogen, trängas med andra på toksmala stigar och ta sig över stock och sten.

Jag hade hört att det var en mycket tuff bana, men riktigt så tuff hade jag inte förväntat mig.
Jag visste att det skulle vara några tuffa backar och sandigt, men inte backar med sand...
Emellanåt kändes det som om jag hamnat i någon form av militärträning.

Jag hade anmält mig till 10 km av Åhus trailrun vilket innebär två varv på en skogsbana, med tillhörande strandlöpning.
När ett varv var över (5 km) tänkte jag att jag var galen som anmält mig till två varv....
Och då är jag i stånd till att springa Paris marathon om fyra veckor, vilket är 4 ggr så långt!
Men marathonlöpning handlar mer om att lyfta fötterna så lite som möjligt ovan mark och det här är rent tvärtom. Lyfter du inte på fötterna står du på näsan och någon stubbe, gren eller grop.

Andra varvet kändes dock mycket lättare, då det var mindre folk i spåret, vilket passar mig betydligt bättre.

Jag tog mig i mål med ett leende och kan nog faktiskt tänka mig att göra om det. Jag, en asfaltprinsessa som gillar "långt och länge" har kanske hittat min nya grej???
Men jag har lärt mig att hysa stor respekt för alla er som springer trail, ni är sååå starka!

Maken överraskade mig med bästa "After run", en pastalunch på stan och en fin målpresent.
Lovar att visa den framöver.

Bilden ovan har jag lånat av arrangören PAN Kristianstad och visar en trött med lycklig Maria på väg in i mål!

Önskar er alla en fin söndag!

Kram Maria






1 kommentar:

  1. Hej Maria,
    Vad härligt! Tuff terräng men underbar atmosfär att springa i!
    Önskar dig en fin start på veckan!
    Nadja :)

    SvaraRadera